PERSBERICHT februari 2011

FIFE SHOWS
Met ingang van 1 september 2011 worden de certificaten voor titels, die zijn behaald op een show georganiseerd door een vereniging die aangesloten is bij de FIFe niet meer erkend. Dit geldt niet alleen voor Felikat, Mundikat, 1. DEKZV en FBE = Felis Belgica, maar voor alle bij de FIFe aangesloten verenigingen.

NOORSE BOSKAT AMBER
Er is besloten om voor de Noorse Boskat amber de benamingen black amber en blue amber te gebruiken. Voor een gedetailleerd overzicht zie de site van de FNK.

BRITS KORTHAAR VARIANT
De term variant wordt gegeven aan een korthaarkat, die een gen voor langhaar draagt.
Omdat de Brits Korthaar met een Brits Langhaar gekruist mag worden, komen daar ook kortharen uit, die een langhaar-gen dragen. Deze katten worden Brits Korthaar variant genoemd: ze kunnen als ze verpaard worden met een Brits Langhaar BLH kittens geven of als ze met een BKH variant verpaard worden ook BLH’s geven. Dit in tegenstelling tot een zuivere BKH.
In de FNK is besloten om per 1 aug 2008 de term variant toe te voegen aan een Brits Korthaar:

Als fokadvies wordt op de stamboom/ afstammingsbewijs vermeld: kruisen met de Brits Langhaar.

BRITS LANGHAAR en de erkenningseisen
Omdat het ras Brits Langhaar voor uitbreiding van de genenpool terug kan vallen op de Brits Korthaar, is besloten om de erkenningseisen in dit specifieke geval te wijzigen in Ad C.

1. Na een periode van tenminste 3 jaar moeten minstens 100 exemplaren van het te erkennen ras in Nederland zijn geregistreerd.
  2. Er moeten in Nederland tenminste 5 dekkaters beschikbaar zijn, die tot het bedoelde ras behoren en tot de 3e generatie niet verwant zijn.
  3. Er moeten in Nederland tenminste 40 poezen zijn, die tot de 3e generatie tot het bedoelde ras behoren.
De Brits Langhaar krijgt nu nog afstammingsbewijzen; als de status volledig erkend bereikt is, kunnen dat stambomen worden.

In de eisen tot erkenning staat niet expliciet vermeld hoe het contact tussen de FNK en de groep fokkers, die de aanvraag tot erkenning heeft ingediend verder verloopt. Daarom is op de laatste FNK vergadering besloten mevr Joke Boer, voorzitter Saint Procat, te benoemen tot contactpersoon. Zij onderhoudt namens de FNK het contact met de fokkers van de Brits Langhaar tot het ras volledig erkend is. Mevr Henderson assisteert haar daarbij.

INVENTARISEREN SCOTTISH FOLD
Er is besloten, dat de verenigingen waarbij Scottish Fold fokkers zijn aangesloten, informatie met betrekking tot de gezondheid van deze dieren gaan verzamelen.

NEBELUNG - BLAUWE RUS
Op de CAC-lijst staat expliciet vermeld, dat de Nebelung de halflangharige variëteit van de Blauwe Rus is.