PERSBERICHT september 2009

STAMBOMEN ERKENNEN
Omdat er de laatste tijd een paar vreemde stambomen zijn opgedoken, willen we iedereen er op wijzen, dat de bij de FNK aangesloten verenigingen wat Nederland betreft alleen die stambomen erkennen, die zijn uitgegeven door bij de FNK aangesloten verenigingen en Felikat en Mundikat. Stambomen van het NOS = Nederlands Onafhankelijk Stamboek, hondenverenigingen en dergelijke worden niet erkend. Stambomen van privé personen, waar ter wereld ook, worden nooit erkend.

AANVRAAG ERKENNING VARIETEIT SIAMEES/BALINEES MET WIT
In november 2008 is de aanvraag voor erkenning van de variëteit Siamees en Balinees met wit afgewezen; 1 vereniging voor, 7 tegen.

VERBOD KRUISING PARTICOLOUR MAAL COLOURPOINT
Met uitzondering van de Ragdoll en de Siberische Kat.
Ter herinnering: deze regel is al ingegaan in 2002. Dat houdt in, dat je geen kat met wit mag kruisen met een point. Daar worden geen papieren voor afgegeven. Van de bewuste rassen is die variëteit niet erkend. Er kan wel per ongeluk uit een particolour die het point-gen draagt in combinatie met een andere kat die het point-gen draagt, kittens worden geboren die point met wit zijn = point particolour. Deze katten krijgen een fokverbod op de stamboom.
De NVvK was de enige FNK-vereniging, die voor de combinatie Oosters Korthaar particolour x Siamees nog stambomen gaf. Het FNK bestuur heeft besloten om de NVvK dispensatie te verlenen: zij mogen nog stambomen afgeven voor kittens uit de kruising Oosters Korthaar particolour met Siamees, die geboren zijn voor 1 december 2009.

CONTACT
Nogmaals willen wij onder uw aandacht brengen dat de FNK een overkoepelend orgaan is, waarbij 10 kattenverenigingen zijn aangesloten. Alleen verenigingen kunnen agendapunten inbrengen. Dit betekent, dat er niet gereageerd wordt op correspondentie of verzoeken van anderen dan de bestuursleden van de FNK of de secretarissen van de aangesloten verenigingen.
Als fokkers van mening zijn, dat zij een belangrijk punt voor de Nederlandse Cat Fancy hebben, horen zij dit bij hun eigen vereniging aan te kaarten en het is dan aan die vereniging of zij het in het FNK willen inbrengen.