PERSBERICHT november 2006

VERANDERINGEN IN DE KLASSE INDELINGEN OP SHOWS VAN:
  1. Voor rassen, die 0 punten voor kleur en aftekening hebben, te weten de Noorse Boskat, Siberische Kat, Siberische Kat-Neva Masquerade, Cornish Rex, Devon Rex en de Manx gaat de volgende indeling voor shows gelden met ingang van 1 juli 2007:
    Alle variëteiten met wit worden in 1 groep ingedeeld: “met wit” = particolour. Dus geen Harlekijn of Van als aparte klasse.
    Dat betekent dat een Noorse Boskat black Van zit in dezelfde groep als een Noorse Boskat black particolour; een Devon Rex blauw harlekijn in dezelfde klasse als een DRX blauw particolour.
  2. Sphynx: Alle tabby’s van dezelfde kleur zitten in 1 groep: zonder deze onder te verdelen in spotted of mackerel of blotched of ticked. Dit gaat ook in per 1 juli 2007.

Ten overvloede: deze klassenindeling staat los van de erkenningen door de FNK en de vermeldingen op de stambomen.

ERKENNINGSREGELS NIEUWE VARIËTEIT WORDEN AANGEVULD MET:
Erkenningsregels variëteit Ad C.2.
Omtrent katten geboren uit een raskruising, geldt dat deze eerste generatie = 50%, als experimenteel en niet als behorend tot een bepaald ras wordt gerekend. Voor de katten geboren voor 1 jan 2006 wordt deze regel niet toegepast.

ERKENNINGEN VAN AANTEKENINGEN VOOR TITELS:
Voor Nederland geldt, dat alleen aantekeningen behaald bij de verenigingen, die zijn aangesloten bij de FNK, Felikat en Mundikat erkend worden.

ERKENNINGSSHOW BRITS KORTHAAR CINNAMON EN FAWN:
Als er vooraf genoeg katten worden aangemeld voor de erkenningshow van de Brits Korthaar cinnamon en fawn, vindt deze gebeurtenis plaats op de Neocatshow in Utrecht 28 jan 2007.

CHIPPEN:
De FNK-verenigingen raden de leden ten zeerste aan hun katten te laten chippen en vooral die katten, die getest worden op bekende erfelijke aandoeningen. Alleen als een kat is gechipt, kan degene die de test uitvoert ook met zekerheid verklaren dat deze kat inderdaad de geteste kat is. Een stamboom met chipnummer en testuitslagen met chipnummer kunnen bij problemen van foktechnische aard aantonen dat u de betreffende ouder wel degelijk hebt laten testen en wat de uitslag was, zodat u hiermee aan kunt tonen dat u als fokker serieus bezig bent.

DNA-test: voor de swabtest geldt bovendien, dat deze uitslag alleen 100% betrouwbaar is, als de swab door een dierenarts is afgenomen bij een gechipte kat en door de dierenarts is opgestuurd naar het laboratorium; op de testuitslag moet naast het stamboomnummer ook het chipnummer staan. Omdat deze DNAtests eenmalig zijn, moet het prijsverschil tussen het zelf afnemen of het door uw dierenarts laten doen, toch geen beletsel zijn voor een serieuze fokker.