PERSBERICHT april 2005

DETERMINATIE
Met ingang van 1 augustus 2005 zal elke determinatie wordt uitgevoerd door 3 keurmeesters.
Voor determinatie om het ras vast te stellen, zijn de eisen aangescherpt.
Voor rasdeterminatie voor een kat zonder bewijs van afkomst of waarvan een ouder niet is opgenomen in een stamboek geldt dat deze op 3 verschillende shows gedetermineerd zal moeten worden. De kat wordt ingeschreven in de determinatieklasse van een show die georganiseerd is door een vereniging die volwaardig lid is van het FNK en zal ook als het gedetermineerde ras gekeurd worden. Per show zullen 3 keurmeesters, waarvan minimaal 2 uit Nederland afkomstig zijn, hun oordeel geven.
De kat dient 3 maal de kwalificatie "U" behaald te hebben in hetzelfde ras, behaald bij 3 verschillende keurmeesters. Na overleggen van de keurrapporten wordt de kat in het stamboek opgenomen.

DE AMBER NOOR
De FNK heeft besloten na ampel overleg om de door de FIFé erkende kleur Amber en Light Amber bij de Noorse Boskat niet over te nemen. De achterliggende reden is, dat er te weinig bekend over de genetische onderbouwing van deze kleur en de FIFé heeft een andere showindeling bij de Noorse Boskat, waarbij de kleur en/of aftekening niet belangrijk is.

ERKENNING nieuwe rassen waar een wilde kat in is gefokt:
Besloten is om in het vervolg geen nieuwe rassen meer te erkennen, waar een wilde kat is ingefokt. De reden hiervan is, dat de wet op de wilde dieren gewijzigd is. Het was tot nu toe verboden wilde katten te hebben; nu is het uitgebreid met het verbod om wilde katten of hun nakomelingen te hebben.

Het HONDEN EN KATTEN BESLUIT HKB
De minister is van plan het HKB af te schaffen. Daar komt wel iets voor in de plaats. Daartoe heeft het LNV werkgroepen in het leven geroepen, die met voorstellen komen, waarover alle bij de Kat betrokken organisaties hun mening mogen geven. Verder is er momenteel nog niets bekend.

STAMBOEKEN
Er heeft tussen de stamboeken van de bij de FNK aangesloten verenigingen vruchtbaar overleg plaats gevonden. Het doel hiervan is om tot gelijkluidende benamingen te komen en tot dezelfde regelgeving.