Federatie Nederlandse Kattenverenigingen

PERSBERICHT december 2004

CAC-lijst evaluatie
Besloten is om aan de CAC-lijst toe te voegen:

Besloten is om van de CAC-lijst af te voeren:

Noorse Boskat particolour
Alleen de variëteit particolour wordt als showklasse gehanteerd. Als er Noorse boskatten met de Van-aftekening Harlekijn, bicolour of mitted worden ingeschreven voor een show, gaan zij in de klasse particolour = met wit.

Brits Korthaar cinnamon
heeft de status “voorlopig erkend” gekregen, omdat ze bijna klaar waren met de erkenning; op de erkenningshow waren wel voldoende katten aanwezig, maar niet van genoeg verschillende vaders. Ze kunnen geshowd worden in de nieuwelingenklasse en worden als “nieuwelingenklasse” in de catalogus vermeld. Deze nieuwelingenklasse houdt in, dat deze katten wel volgens de standaard gekeurd worden, maar ze kunnen geen certificaten voor titels krijgen en ze doen niet mee aan de B.I.S. verkiezing. Ze kunnen wel een BIV krijgen.

Er blijken bij sommige verenigingen nog enkele aanloopproblemen te zijn met het juist in de catalogus opnemen van niet erkende rassen en variëteiten. De afspraak is, dat alle rassen en variëteiten, waarvoor nog geen aanvraag tot erkenning is ingediend die gehonoreerd is met de status ‘voorlopig erkend’, gewoon als huiskat zonder verdere vermelding in de catalogus worden opgenomen en ook als zodanig gekeurd worden.

Aanvraag erkenning nieuw ras Turkse korthaar
De NRKV heeft de aanvraag tot erkenning van de Turkse Korthaar ingediend. Er zal eerst door een commissie van 5 keurmeesters gekeken worden of dit ras een meerwaarde heeft ten opzichte van de al bestaande korthaarrassen.

Showverbod voor exposanten
Een vereniging kan de andere leden op de hoogte stellen van een door hem uitgevaardigd showverbod. Na bespreking op een FNK vergadering kan dit showverbod door de overige verenigingen worden overgenomen.

TICA en CFA titels
Omtrent het registreren en/of vermelden van TICA en CFA titels door de bij de FNK aangesloten verenigingen is het volgende besloten:
Katten, die tijdens de periode dat ze in het bezit zijn van fokkerleden van bij de FNK aangesloten verenigingen CFA of TICA titels hebben behaald, krijgen deze titels niet op de stamboom vermeld. Bovenstaande geldt niet voor katten, die zijn geďmporteerd uit de Verenigde Staten en deze titels al hadden behaald voor ze in het bezit kwamen van dit fokkerlid.

Correspondentie FNK
Leden, die aandachtspunten voor de FNK hebben, dienen deze bij de secretaris van hun eigen kattenvereniging in te brengen, waarna dat bestuur bepaalt of het bij de FNK wordt besproken. Rechtstreeks ingediende correspondentie bij de secretaris van de FNK wordt niet behandeld.

Secretaris FNK
Siska de Boer