PERSBERICHT 17 september 2004

Bestuur
Door Neocat is mw. S. de Boer voorgedragen als nieuw bestuurslid voor het FNK. Zij wordt met unanieme stemmen aangenomen.
Tevens heeft mevrouw De Boer zich kandidaat gesteld als secretaris voor de FNK en ook hier wordt zij unaniem gekozen.

Het FNK bestuur is uitgebreid met nog een vereniging. Limbra Cat Club is officieel toegetreden als lid tot de FNK.
De FNK bestaat nu uit 10 verenigingen: ECF, Limbra Cat Club, Neocat, NKFV, NKU-Sara, NLKV, NPV, NRKV, NVvK en SAINT-Procat.

Chippen
Voor vervoer in Europa is inmiddels het chippen van huisdieren verplicht gesteld. Er zijn enkele geluiden gehoord, dat chippen problemen oplevert. De FNK verenigingen willen graag weten wat voor problemen zich voor doen bij het chippen en hoe vaak. Daarom wordt U verzocht om alle problemen aangaande het chippen van uw katten te melden bij de secretaris van de FNK. E-mail adres: secretaris-fnk@planet.nl.

Gezondheidsproblemen
De verenigingen aangesloten bij de FNK willen graag weten hoe vaak bepaalde problemen voorkomen bij raskatten. Hier is nog geen onderzoek naar gedaan en hiertoe zal de FNK een plan opstellen waarbij de hulp van de fokkers en eigenaren onontbeerlijk zal zijn. Ook hiervoor is chippen noodzakelijk.

Noorse Boskat
De FIFé heeft een nieuwe kleur erkend bij de Noorse Boskat, genaamd amber. Omdat de FNK de noodzakelijke gegevens van de FIFé, o.a. de kleurbeschrijving en de genetische code, nog niet heeft ontvangen, wordt een eventueel besluit omtrent erkenning opgeschort.

Showen - BIS verkiezing
Om verwarring te voorkomen bij exposanten wordt hier nogmaals benadrukt dat een kat slechts aan één BIS verkiezing mee kan doen. Dus als de kat (bijv. Abessijn) al meedoet aan een BIS alleen voor dit ras, dan kan hij niet nog een keer meedoen aan de korthaar serie voor BIS.

Showen - Twee certificaten op een dag
Ook dit wordt nog eens benadrukt. Per dag geldt slechts één certificaat. Indien u er twee op een dag haalt (komt wel eens voor in Duitsland), is er één ongeldig voor de titelregistratie.

Kleurbenamingen
De FNK verenigingen gaan in overleg met elkaar een lijst maken met uniforme kleurbenamingen voor de stamboeken en voor showcatalogi. Meer hierover leest u in volgende persberichten. Ook is besloten om met alle stamboeken om de tafel te gaan zitten om tot een grotere uniformiteit te komen.