PERSBERICHT april 2004

Er is al een tijd geen persbericht van de Federatie geweest, maar dit wil niet zeggen, dat er niets gebeurd is. In de tussentijd is er 8 keer vergaderd.

De belangrijkste besluiten:

Per 23 maart 2004 zijn bij de Federatie nieuwe erkenningsregels van kracht geworden. De volledige tekst kunt U vinden op de website van de FNK: www.f-n-k.nl (klik op de knop 'Procedures' in het menu links). Ook kunt U ze aanvragen bij de secretaris van uw vereniging. De regels zijn gebaseerd op de procedures, zoals die bij de GCCF, de TICA en de CFA gelden.
Deze regels hebben als grondbeginsel, dat voor dat er ook maar één kat gefokt wordt, er eerst toestemming moet worden gevraagd. Wordt toestemming gegeven, dan pas mag men beginnen met fokken. De nieuwe kleur cq nieuw ras krijgt dan de status ‘voorlopig erkend’ en mag geshowd worden in de nieuwelingenklasse, ze kunnen geen aantekeningen voor titels halen en doen niet mee aan de BIS. Na een periode van tenminste 3 jaar wordt er bekeken of er aan de eisen van voldoende bloedlijnen en showkwaliteit is voldaan om tot volledige erkenning te kunnen overgaan.
Voor de aanvraag voor een nieuw ras geldt dat een groep van tenminste 10 fokkers zo’n aanvraag indient en de daar bijbehorende standaard. In die standaard staat exact omschreven hoe het nieuwe ras er uit moet zien. De Federatie beslist in overleg met een commissie van keurmeesters over een eventuele erkenning.
Voor de aanvraag van een nieuwe variëteit geldt, dat de fokkers van het betreffende ras hierover beslissen.
Ook voor in het buitenland erkende rassen moet erkenning worden aangevraagd. Voor rassen erkend bij de TICA CFA of GCCF geldt, dat wanneer de Federatie de meerwaarde er van in ziet, zij deze erkenning overneemt.

Voor alle duidelijkheid: de variëteit polydactylie = niet het juiste aantal tenen, zal nooit erkend worden. Deze afwijking staat op de List of Defects van de GCCF en is een reden een kat een ZG te geven, een G of te diskwalificeren.

Omdat deze regels het voor serieuze fokkers eenvoudiger maken een nieuw ras of een nieuwe variëteit op te zetten en om op shows duidelijkheid te scheppen naar exposanten en bezoekers toe is besloten om met ingang van het nieuwe showseizoen, aug 2004 geen rassen of variëteiten op shows te accepteren, die niet op de CAC-lijst staan en die niet de status ‘voorlopig erkend’ hebben. Deze rassen of variëteiten kunnen alleen als huiskat worden geshowd en gekeurd. Alle rassen en variëteiten, die de status “voorlopig erkend” hebben, gaan in de “nieuwelingenklasse”.

Omtrent de shows nog meer besluiten:

Tevens is er besloten, dat voor Nederland geldt, dat die aantekeningen voor titels, behaald bij verenigingen, die zijn aangesloten bij de FNK en Felikat en Mundikat erkend worden.

Verder is er afgesproken, dat elke vereniging 2 shows per jaar organiseert. Daarnaast hebben Neocat en de NLKV het recht gekregen op historische gronden één maal per jaar een rasclubshow met certificaten voor titels te houden; maken ze hiervan een jaar geen gebruik, vervalt dit recht.

Over de enquête omtrent de inentingsreacties:
Er zijn gelukkig ontzettend veel reacties binnen gekomen, ook op de website. Deze reacties zijn door mevr Brandt doorgespeeld naar dhr Egberink van de veterinaire faculteit Utrecht. Deze heeft een vaccinatiecommissie in het leven geroepen, die o.a. gaat onderzoeken hoe lang een enting bescherming geeft. Deze commissie zal een nieuwe enquête opstellen. Zodra we daarvan bericht hebben, wordt deze gepubliceerd.

De ECF heeft de aanvraag voor de Turkse Korthaar en de Turkse Van wit ingetrokken. Navraag bij de GCCF heeft geleerd, dat zij op dit moment witte katten van het Turkse Type alvast registreren als ras Turkse Vankedisi, alhoewel hiervoor nog geen verzoek tot erkenning is ingediend. De GCCF beschouwt de Turkse Vankedisi als afzonderlijk ras en niet als variëteit van de Turkse Van.

Secretaris a.i. Siska de Boer