Persbericht oprichting Federatie Nederlandse Kattenverenigingen (FNK)

Tijdens de vergadering van het voorzittersoverleg van 7 januari 2000 is een historische beslissing genomen. Nadat de laatste, kleine, wijzigingen in de conceptstatuten waren doorgenomen en door de vergadering waren goedgekeurd is de Federatie Nederlandse Kattenverenigingen opgericht.

De Federatie is opgericht door de volgende verenigingen (in alfabetische volgorde):

Uitnodigingen om lid te worden van de nieuwe federatie zullen verder verzonden worden naar: Hobbykat, ECF, Felikat en Mundikat.

De doelstelling van de Federatie is in de statuten als volgt verwoord:
De vereniging heeft ten doel het bevorderen van:

1. a. overleg tussen alle in Nederland werkzame kattenverenigingen
  2. b. gezamenlijk beleid van die verenigingen ten aanzien van alle zaken die het welzijn van de kat in algemene zin en de kwaliteit van de Nederlandse Cat Fancy vergroten.
  3. Zij tracht dit doel te bereiken onder meer door het organiseren van (periodiek) overleg tussen zoveel mogelijk belanghebbende verenigingen en andere instellingen bij bepaalde onderwerpen, het ontwikkelen van beleidsvoorstellen en alle andere wettige middelen.
Indien u geļnteresseerd bent in de volledige statuten kunt u die bij het secretariaat van uw vereniging aanvragen middels een aan uzelf geadresseerde en voldoende gefrankeerde (ƒ 2,50) envelop.

De oprichting van de nieuwe federatie is een voortvloeisel van het twee jaar geleden opgestarte voorzittersoverleg Nederlandse onafhankelijke verenigingen. Al snel kwam de behoefte om het overleg in een meer gestructureerde vorm te gieten. Gekozen werd voor de verenigingsvorm, omdat die meer democratisch is, vergeleken met de stichtingsvorm. Gedurende die twee jaren is er al een start gemaakt met het bepalen van beleidsterreinen waarop de Federatie zich zal gaan richten. Een aantal daarvan zijn inmiddels ook al gerealiseerd zoals:

Naast het ontwikkelen van consistent beleid op een aantal cruciale onderdelen van de Cat Fancy is het zeer nuttig gebleken regelmatig gestructureerd overleg te hebben over allerlei lopende zaken in de Cat Fancy.

Beleidsterreinen die in de toekomst aangepakt zullen worden zijn o.a.:

Alle oprichtende verenigingen hebben, middels hun aanmelding, verklaard zich te zullen houden aan de besluiten die door de Federatie worden genomen. Op deze wijze hoopt de Federatie te kunnen bijdragen in de verhoging van de kwaliteit van de Nederlandse Cat Fancy.